вторник, 4 ноября 2014 г.

Порівняльна характеристика тьютора і викладача ВНЗ

Діяльність
Спільні ознаки
Відмінні ознаки
Викладача ВНЗ
- входить до складу екзаменаторів;
- беруть участь у розвитку матеріалів курсу;
- консультувати студентів з навчальних проблем як при особистій зустрічі, так і по телефону або за допомогою електронного зв'язку;


- підготовка розробок, які патентуються;
- пошук джерел фінансування наукових досліджень і спо­живачів наукових розробок;
-планування, організація й виконання наукових досліджень і конкретних практичних розробок;
- авторська участь у підготовці навчальної літератури й на­вчально-методичних посібників;
- читання лекцій, проведення лабораторних, семінарських та інших практичних занять, конференцій, рольових, ситуацій­них і ділових ігор тощо.

- вивчення принципів та методів дистанційного навчання, читаючи літературу та беручи участь у семінарах;
- можлива підготовка простіших навчальних матеріалів для доставки студентам;
- встановлювати контакти зі студентами до початку навчальної сесії, проводити їх ідентифікацію, особисто зв'язуватися зі студентами;
-отримувати від адміністратора відомості, що стосуються групи, та відмічати їх у відповідній базі даних;
- рецензувати контрольні роботи і подавати їх для періодичного контролю до навчального центру;
-  готувати найпростіші навчальні матеріали для передавання студентам, наприклад, моделі відповідей, копії найкращих робіт студентів, загальні коментарі про отримані документи, поширені помилки;



Поняття
Визначення поняття чи структури
Джерело інформації
Власний коментар
Примітка
Тьютор
Особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, студентами, репетитор, наставник. В університетах тьютори помічники викладача, здебільшого аспіранти або старші студенти.
Тьютор — ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять зі студентами. Аналізуючи досвід зарубіжних університетів, можна бачити, що в більшості випадків розробник курсу і тьютор — одна і та ж особа. Багато досвідчених викладачів віддають перевагу при проведенні занять зі студентами денній формі навчання, використовуючи технологію дистанційного навчання.
Обов'язки тьютора на етапі розвитку курсу
·         Знайомство з матеріалом навчального курсу (якщо він не автор курсу).
·         Отримання загальної характеристики перспективних студентів, вивчення їх навчальних потреб, мети та інших подробиць.
·         Вивчення принципів та методів дистанційного навчання, читаючи літературу та беручи участь у семінарах.

·         Online tutoring
·         en:TutorVista



Тьюторська діяльність
-Компетентність

-Кар'єра 


-Психологічні особливості 

-Ролі тьютора в освітньому процесі 

-Функції
 Рольовий погляд на діяльність покаже особлива поведінка тьютора, яке максимально сприяє здійсненню функцій. Розглянемо ролі, які тьютор може грати у відносинах з учнями, щоб успішно впливати на освітній процес. 
Компетентнісний погляд на діяльність тьютора підкреслює необхідні знання, вміння, навички, здібності та інше, що характеризує тьютора як професіонала. Кар'єрний погляд на діяльність тьютора показує його розвиток. Цей аспект діяльності (на думку багатьох авторів) важливий для тих, хто мислить процесами, а не станами, хто краще розуміє будь-яке явище, коли бачить його у змінах. 
Психологічний погляд на діяльність тьютора показує тонкі грані внутрішньої готовності в її виконанні. Цей аспект діяльності доповнює її зовнішній бік розрізненням її внутрішніх подій. 
1. Костіна Н. А. Тьютор як супроводжуючий професійний розвиток педагогів [Текст] / Н. А. Костіна. - Сибірський вчитель. - 2006. - № 1. 2. Ле Гофф, Ж. Інтелектуали в середні століття [Текст] / Ж. Ле Гофф. - Долгопрудний, 1997р. 3. Модені, В.П. Завдання з параметрами. Координатно-параметричний метод. [Текст] / В.П. Модені. - М: Академ, - 2007 .- 285с. 
4. Муслін, В. С. Задачі з параметрами


Роль тьютора
Консультанта, 
· Наставника, 
· Менеджера, 
· Педагога, 
· Андрагогии, 
· Маркетолога, 
· Особистості та інші. 
 -Командно-підлегла- наказуючи навчаються і вимагаючи від них виконання наказів; 
· Партнерська- домовляючись з ними; 
· Батьківська - панібратськи примовляючи. 
«Арбітра» - схвалюючи навчаються, підтверджуючи, що їхні роздуми були правильними; 
· «Рівного» - проводячи загальну дискусію про корисність теорії очікування; 
· «Навчального зразка
»
1.[Електронний ресурс] / http://www.depedu.yar.ru 


Функції тьютора
Під функціями тьютора, тут розглянемо - завдання, які тьютор повинен вирішувати з учнями Управлінська функція. 
· Діагностична
 функція. 
· Функція цілепокладання.
 
·
 Мотиваційна функція. 
·
 Функція планування. 
· Комунікативна функція.
 
· Функція контролю.
 
· Функція рефлексії.
 
Діагностична функція
 пов'язана з участю тьютора в реалізації одного з найважливіших, пронизують всю його роботу дії - аналізу. 
Під аналітичною діяльністю тьютора розуміють, синонім його розумової, інтелектуальної діяльності з переробки
 професійно значущої інформації. Аналіз розуміється як проникнення в суть справи, як дія, що розкриває причини учбових подій, результатом якого є діагноз - оцінка дійсного стану навчальної діяльності учнів. Діагностична функція дозволяє зважено оцінити, що відбувається, позитивні і негативні сторони діяльності учнів.
 Функція цілепокладання складає основу роботи тьютора. Тьютор повинен встановлювати і формулювати різноманітні цілі, наприклад, довгострокові і короткострокові цілі освіти і навчання учнів. Перші відносяться до всього періоду навчання, другі - до конкретного елементу навчального процесу. Це цілі конкретних вправ з учнями, цілі того чи іншого власної дії. Це навчальні та організаційні цілі.
Мотиваційна функція тьютора полягає в створенні і підтримці включеності учнів у навчання та ефективне просування в курсі. Для здійснення цієї функції необхідно вміти вирішувати такі завдання: 
· З'ясовувати вихідні очікування учнів від навчання, індивідуальні 
потреби і мотиви; 
· Формувати установки на продуктивну, головним чином самостійну, діяльність; 
· Створювати в групі навчаються атмосферу зацікавленості, довіри і підтримки; 
· Стимулювати навчальну мотивацію різними інтерактивними методами навчання; 
· Організовувати і підтримувати спілкування учнів один з одним, що звичайно сприяє ефективній роботі на заняттях. 
Функція планування полягає в упорядкуванні дій учнів і своїх відповідно до задуманої метою. У якійсь мірі ця функція нагадує побудова стратегії досягнення мети, але тільки планування більш деталізовано, більш конкретно.
Не останньою функцією тьютора є встановлення комунікацій. Ця функція особливо важлива на перших етапах взаємодії тьютора з учнями - при формуванні групи, встановлення взаємин як між тьютором і навчаються, так і між самими учнями. Функція контролю. Ніяке навчання, ні за яких умов не може обійтися без зворотного зв'язку, без контролю виконання роботи, спрямованої на досягнення намічених цілей. У широкому сенсі до функції контролю відносять також корекцію та оцінку. Тьютор повинен пам'ятати, що успішність виконання цієї функції закладається і забезпечується задовго до контролю, як такого,  у процесі планування, так як саме на цьому етапі формуються цілі, критерії та показники їх досягнення. Роль функції рефлексії в діяльності тьютора, як і будь-якого фахівця, який навчає інших людей, незамінна. Рефлексія є смисловим центром особистості імеханізмом розвитку людини. Тому і тьютор, реалізуючи цю функцію, має можливість індивідуально та професійно розвиватися. Що стає об'єктом рефлексії, об'єктом розумового відображення тьютора? З одного боку, рефлексія може бути спрямована на цілі і зміст курсу, на технології його втілення в навчальному процесі, на досягнуті результати (їх відповідність цілям, заходи цього відповідності та ін), на характер і засоби комунікації, на стиль спілкування, на розподіл ролей у групі і т.п. З іншого боку, предметом рефлексії стають способи організації власної діяльності, спілкування і мислення тьютора, його самозміни.
Методична функція тьютора відноситься до числа важливих функцій. 
До дій складають дану функцію відносяться: 
· Створення необхідних коштів для організації навчального процесу (спеціальних завдань, комплектів питань, набору конкретних ситуацій, ілюстративного матеріалу тощо); 
· Розробка різних контрольно-діагностичних методик: переліку контрольних питань, анкет, опитувальних листів, інформаційних карт, тестових матеріалів та ін; 
· Аналіз та опис власного тиоторского досвіду; 
· Впровадження у власну діяльність ефективного досвіду інших тьюторів. 
Широке поле діяльності тьютора дозволять виявляти себе з різних боків.
1.Попов, В.А. Рівняння та нерівності з параметрами. [Текст] / Попов В. А. - Сиктивкар: Комі держ .- Елементарна математика і початки аналізу. - 2002р .- с. 300. 
2. Рибалкіна Н.В. Ідея тьюторства - ідея педагогічного пошуку [Текст] / Н.В. Рибалкіна / / тьюторства: ідея та ідеологія. -Томськ, 1996. - C. 15-30 
3. Щенніков, С.А. Основи діяльності тьютора в системі дистанційної освіти. [Текст] / С.А. Щенніков, А. Г. Теслін, А. Г. Чернявська. - М: Дрофа, - 2005 .- 608с. 


Види діяльності тьютора
-Компетентність

-Кар'єра 


-Психологічні особливості 

-Ролі тьютора в освітньому процесі 

-Функції
 Рольовий погляд на діяльність покаже особлива поведінка тьютора, яке максимально сприяє здійсненню функцій. Розглянемо ролі, які тьютор може грати у відносинах з учнями, щоб успішно впливати на освітній процес. 
Компетентнісний погляд на діяльність тьютора підкреслює необхідні знання, вміння, навички, здібності та інше, що характеризує тьютора як професіонала. Кар'єрний погляд на діяльність тьютора показує його розвиток. Цей аспект діяльності (на думку багатьох авторів) важливий для тих, хто мислить процесами, а не станами, хто краще розуміє будь-яке явище, коли бачить його у змінах. 
Психологічний погляд на діяльність тьютора показує тонкі грані внутрішньої готовності в її виконанні. Цей аспект діяльності доповнює її зовнішній бік розрізненням її внутрішніх подій. 
1.[Електронний ресурс] / http://www.depedu.yar.ru 


Складові професійної компетентності тьютора
Професійність тьютора, оцінюється наступні характеристики: 
· Рівень професійних знань - тих самих, які є предметом нашого курсу;
 
· Рівень професійних умінь або навичок;
 
· Здатності до виконання діяльності тьютора; - бажання чи настрій на виконання діяльності.
 
Зростання професійності тьютора розглядають, як розширення області знань, навичок, здібностей і професійних намірів тьютора. Зростання компетентності проявляється у розширенні знань, відточуванні навичок діяльності, розвитку здібностей, посилення настрою на діяльність.
 
Вимоги до компетентності тьютора в освітньому процесі. 
У діяльності тьютора хороші навички та здібності значать більше теоретичних знань. Це пов'язано з декількома обставинами. 
· Діяльність тьютора здійснюється в реальному часі і пов'язана з людьми. Це вимагає швидких рішень без зволікання, без міркувань, обумовлених стійкими навичками. 
· Тьютор - більше організатор освітньої, розумової та інших видів діяльності учнів, ніж теоретик-консультант. Ця роль вимагає більше хороших навичок, ніж знань. 

1. Горштейн, П.І. Завдання з параметрами. [Текст] / П.І. Горштейн, В. Б. В.Б. Полонський, М. С. Якір - М: Ілекса, - 2003, - 336 с. 
2. Долгоруков, А.М. Практичний посібник для тьютора системи Відкритого освіти на основі дистанційних технологій [Текст] / А.М. Долгоруков - М: ЦІТО, - 2002р. 
3. Ковальова, Т.М. Введення в тьюторства



Комментариев нет:

Отправить комментарий